søndag den 26. juli 2015

New Dawn & Coral Dawn & Awakening


New Dawn   Summerset Rose Nursery, 1930 USA (Mutant af Dr. W. Van Fleet, hvis ophav var:
frø: (Rosa Wichuraiana x Safrano (tea, Beauregard 1839) x pollen: Souvenir du Président Carnot)
I 1926 blev der hos Sommerset Rose Nursery, fundet en gren på en klatrerose: Dr. W. Van Fleet, som blomstrede igen i efteråret. Denne gren blev opformeret og førte til sorten New Dawn, som blev verdens første patenterede rose. Den er identisk med modersorten, men blomstrer remonterende, og er lidt svagere i væksten.
Det er en fantastisk god klatrerose, både hårdfør, smuk, rigt- og længeblomstrende, og det er efterhånden også den mest almindeligt brugte. Jeg kan heller ikke undvære en New Dawn i min have, for den har en helt særlig charme og skønhed.
Ikke alle eksemplarer af rosen er lige sygdoms resistente; jeg havde to som var plantet med et par meters mellemrum, den ene fik både stråleplet og rust, hvor den lige ved siden af aldrig havde syge blade. Jeg har hørt samme historie fra andre. Den jeg har nu, stod i haven da jeg flyttede ind. Den har desværre dårlig resistens, men jeg håber det er et spørgsmål om etablering.











New Dawn sammen med Paul Noël og clematis Julia Correvon





Coral Dawn    Boerner 1952 USA (frøplante af New Dawn)
Klatre- og buskrose  med åben lodret vækst som buer elegant og er meget let at føre op ad stolper og i en rosenbue. Blomsterne er udsøgt smukke og meget velduftende. Farven er koralrosa med en anelse laksetone, som bleger til  lys lillarosa. Sundt og frodigt løv. Remonterende.

Det er en rose jeg slet ikke kan undvære i haven og når den blomstrer skal jeg ofte hen for at nyde synet og duften. Dens blomsterform minder mig om glansbilleder og gamle 1800´tal rosenpostkort. Den minder mig også om den lille tea-rose: Hermosa, som jeg tidligere har dyrket.






















Awakening   syn. Probuzení  Fundet af Jan Böhm, Czechoslovakia, 1935  (sport af New Dawn)
Introduceret som 'Awakening' i 1990 af Peter Beales Roses. Bragt til England af Dick Balfour i 1988
Blomsten er en smuk, fyldt og dobbelt version af New Dawn. 

Denne rose kunne ikke skaffes på planteskolerne heromkring, da jeg begyndte at dyrke roser, og da der ikke var internet dengang, måtte jeg bare gå og ønske mig den... men med tiden røg den i glemmebogen.
Fornylig læste jeg dens historie, om at den først blev "opdaget" og bragt til England, mere end 50 år efter at den var opstået i Czechoslovakiet, og blev derefter introduceret som 'Awakening' af Peter Beales Roses i 1990.
En moderne udgave af eventyret om Askepot der langt om længe bliver prinsesse...
...så nu har jeg endelig fået den i min have! :-)

                                  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...