lørdag den 18. juli 2015

Tour de Malakoff


Tour de Malakoff   Soupert & Notting, Luxembourg 1857
Centifolia rose med fyldte blomster i en usædvanlig rig farveskala, fra lillapink og violet til støvet lyslilla. Farverne udvikler sig smukkest i let skygge, som også dæmper plantens tendens til meldug, iøvrigt sund. Kraftig duft, engangsblomstrende og kan bruges som lav klatrerose.

Jeg har været fascineret af denne rose i 16 år, men da jeg altid checker en roses sundhed i Lars Åke Gustavsson´s Rosen Leksikon, og desværre læste om dens meldug svaghed, har jeg gennem alle de år bekæmpet min brændende lyst til at købe rosen. 
Det samme gjorde sig gældende med Rose de Rescht, som har en svaghed for rust, men nu hvor jeg har den i haven, har jeg endnu ikke set rust på den... (men jeg har hørt om andre, hvis plante har rust)
Jeg har også en del småbblomstrede klatreroser, som alle har en svaghed for meldug, men jeg har kun oplevet dem med en anelse meldug på knoppernes stilke...
Ihvertfald... nu har jeg endelig købt Tour de Malakoff, og jeg har sådan en god mavefornemmelse med beslutningen, og glæder mig virkelig meget til at nyde dens blomster! :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...