søndag den 26. juli 2015

Paul Noël


Paul Noël     R. Tanne, Frankrig 1913 (Rosa wichuraiana Crép. synonym x Monsieur Tillier) (Paul Transon  Barbier, Frankrig 1900  (Rosa Luciae x L'Idéal))
Der har hersket stor forvirring omkring disse to roser, og det har været hævdet at de var identiske. Da jeg købte min nuværende Paul Noël, var den ved ankomst mærket: Paul Transon, men den dufter og ser ud som min første Paul Noël, så de er sandsynligvis ofte blevet forbyttet... eller de er identiske!
HelpMeFind oplyser dog om deres forskellige ophav, som jeg har lånt til beskrivelsen herover.

Kraftig voksende klatrerose, med lange føjelige grene der behøver opbinding. Bladene er små, mørkegrønne og blanke. Blomsterne er mellemstore, tætfyldte og åbner sig helt op, sådan lidt crysantemum-agtigt. Farven er flere toner af lakserosa, hvor vejret har indflydelse på farveintensiteten. Duften er let, frisk og frugtagtig. Jeg finder dog altid nogle enkelte blomster som er vidunderligt stærkt og intenst duftende, og repræsenterer min yndlingsduft blandt roser. Rosens lange nedhængende ranker, med småblade og blomster draperet let som filigran, giver den en æterisk helhed, syntes jeg, og den er en af mine favoritter, som jeg har haft siden min første rosenhave. Den er noget frostfølsom, min klarede vinteren 2010, men ikke 2011, den skød dog hurtigt nye kæmpeskud. Det er en fordel at have den til at vokse sammen med en hårdfør klatrerose eller klematis, så pladsen altid er udfyldt.











Min første Paul Noël var plantet langs et lille udhus, hvor den bredte sig langs taget, henover stuedøren...

...og videre henover stuevinduet, hvor dens vidunderlige tendens til at hænge i kaskader, kunne nydes indefra stuen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...