søndag den 26. juli 2015

Bourbon Queen & Great Western



Bourbon Queen    Mauget, Frankrig 1834    ukendt
Engangsblomstrende historisk bourbonrosenbusk, der er god som klatrerose. Blomsterne er bold/skålformede i klaser, i toner af mørkrosa-rosahvid, meget blomsterrig og med stærk sød duft. Skyggetolerant og rimelig sund af en Bourbon.
















Great Western    Jean Laffay, Frankrig 1838   (frøplante af Céline (bourbon, Hardy, 1824)
Stor busket bourbon/china hybrid, der kan bruges som klatrerose. Blomsterne er rødpink med violette toner, bold/skålformede og duftende. Sommerblomstrende, hårdfør og skyggetålende.






Min første Bourbon Queen viste sig at være en Great Western, derfor vises de sammen, og herunder nogle af mine erfaringer da jeg undersøgte sagen:

Da jeg googlede: Great Western, vistes flere forskellige mørke rød/violette roser, blandt andet Zigeunerknabe, som har ret små kronblade der buer bagud som en roset, ofte med synlige støvdragere.

På en finsk blog fandt jeg et indlæg om bourbon, med billeder af de to roser Her
Nedenstående billede fra indlægget er præcis magen til min rose!!!! Der står det er Zigeunerknabe:


Man kan frygte at flere roser sælges under samme navn, for en typisk Zigeunerknabe ligner det ikke...

På en anden finsk blog fandt jeg denne udtalelse:
"De fleste af de "Zigeunerknabe" / "Gipsy Boy" roser som sælges i Finland er fantastiske 'Great Western' roser"

Link: http://www.ruususeura.fi/a-suomi/a-bourbon-ruusut/great-western.html

Herunder et billede fra indlægget, det er nøjagtig samme rose som ovenstående!


Den ligner ikke en af de mange mørke roser som googles ved: Great Western.
Men det ligner Lars -Åke Gustavssons: Great Western i hans Rosen Leksikon!


Efter min første "forkerte" Bourbon Queen (Great Western) købte jeg en ny på Aldershvile Planteskole, og gartneren fortalte at den kom fra en anden leverandør en deres sædvanlige.
De ord nagede mig i stigende grad, så da jeg så at Jas Roser viste den rigtige Bourbon Queen på hjemmesiden, så købte jeg mit 3. eksemplar i efteråret.
Det skulle vise sig at være meget heldigt, for da nr. 2 og nr. 3 blomstrede, var det kun den fra Jas som var den rigtige!
Herunder billeder af nr. 2 (som ikke ser ud til at være Great Western) Hvilken rose det viser sig at være, vil tiden så vise:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...